lördag 9 januari 2010

Lite dödsångest...

Jag trippade ner till gymet en sväng nu på förmiddan. Tänkte jag skulle träna bort lite synder från igår kväll och förebygga lite inför kvällen då jag ska dricka lite vin.
Tänkte jag skulle ta i lite extra på crosstrainern idag, men det var visst ingen bra idé. Efter 20min var jag klar och gick av crosstrainern så fick jag otäcka dubbelslag på hjärtat och yrsel... Fick sätta mig ner en stund o vila.
När jag se skulle ge mig på styrketräningen så fick jag yrsel igen. Jag gick hem med lätt illamående och hade det nån kvart efter.

Har märkt den tendensen när jag kör på aerobicsen när vi "rushar" (springer snabbt o lagom i intervaller) att jag blir yr och illamående om jag tar ut mig för mycket.
Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. Bör man kolla upp det?
eller beror det helt enkelt på att kroppen är lite chock fortfarande? Jag har ju trots allt gjort ganska stora förändringar på ett år. Från en 120kg tung soffpotatis som aldrig rörde på sig till en 85kg mindre tung hurtis som gymar och motionerar 5-6 gånger i veckan.
Jag har ju ökat på träningen.... Började under vinter/våren med kortare promenader på 2,5km, 5km och i somras gick jag upp till en mil var o varannan dag. Efter sommaren började jag på aerobics och step up, i slutet på oktober började jag på gymet.

Eftersom jag inte har varit nån kämpare och tagit ut mig på det här sätter så vet jag ju inte heller om det är en normal symtom om man tar i lite för mycket? Nån som har några bra tips?
Vill ju gärna kunna tänja lite på gränserna utan att jag riskerar att svimma....

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte om det är något farligt, men jag tänker att om du är det minsta orolig så är det ju alltid bättre att höra sig för en gång för mycket hos läkare, än en gång för lite... Man tycker ju att du borde vara mer tålig för ansträngning nu när du har blivit av med så många kilon! Inte tvärtom! Kram och lycka till!

    SvaraRadera
  2. USch....jag håller med! Sök en läkare eller åtminstone ring till sjukvårdsupplysningen!

    Nu när du gått ner så mycket och mår så bra så skulle det vara dumt att ignorera något sådant!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Det kankse inte är något allvarligare än att din kropp är lite trött och stressad av någon anledning, men ett besök till doktorn för att kolla blodtryck och lyssna på hjärtat skadar aldrig. Glöm inte heller att dricka ordäntligt =)

    SvaraRadera