lördag 5 januari 2013

Krämig fläskfilégryta

Hittade detta recept hos Matplatsen. Jag har gjort lite justeringar som gör den lite mer viktväktarvänlig genom att välja magrare alternativ på grädde och fraiche och även dragit ner lite på mängden.
Det fick bli fredagsmyset ikväll. Supergott!!

4 port. / 11pp

600g fläskfilé
5 soltorkade tomater (Ridderheims)
1 vitlöksklyfta
1 köttbuljongtärning
1 purjolök
2½ dl matlagningsgrädde 15%
2 dl creme fraiche 15%
KNORR Kött & grillkrydda
salt & svartpeppar
smör att steka i

Putsa och skär filén i skivor. Salta och peppra. Stek i en panna (i två omgångar, annars blir köttet lätt kokt i stället för brynt om man lägger allt i pannan på en gång!) så det får fin färg på båda sidor. Strimla purjon och soltorkade tomater och låt steka med tills löken mjuknat. Häll på grädde och creme fraiche. Smula ner buljongtäningen och pressa i en vitlökskrydda. Låt puttra tills köttet är genomlagat. Krydda med KNORR kött & grillkrydda efter smak.

Servera med pasta, potatis och/eller en god sallad. (Lägg till extra pp för det)

I de allra flesta fall så väljer jag "mellanfet" grädde & fraiche eftersom jag tycker att det blir godare än de magra alternativen.
Skulle jag välja  7% grädde och 5% fraiche skulle jag "tjäna" 2pp/port. För mig är det helt klart värt att prioritera det de gånger jag väljer att ha dessa livsmedel i maten.
Däremot om jag skulle använda fullfeta alternativ skulle jag få lägga till 6,5pp extra/port. DÅ blir jag snål med pointsen. Jag har visserligen växt upp med vispgrädde i brunsåsen, men sen jag flyttade hemifrån (för 100 år sen) har jag alltid använt 15%. Onödiga pp säger jag då!!

3 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Fast jag får ju skippa fläsket :)

    SvaraRadera
  2. Tar till mig receptet! Tackar.
    /Åsa

    SvaraRadera
  3. Smarrigt ser det ut! Lånar och testar nån dag.

    SvaraRadera