måndag 19 januari 2009

Tänkvärda ord - om sötsug och vanor

"Förbud har ofta den psykologiska effekten att trigga större sug. Att direkt planera en ny, låg nivå kan också ha den effekten. En ett begränsat förbud och sedan äta lite blir ju en beläning istället.

Sen tror jag mycket på att äta medvetet, vad det än är, och att fundera på varför man äter, när man inte är hungrig.

Att ha godis och snacks vid TV:n och bara stoppa i sig för att man SKA ha fredagsmys leder väldigt ofta till att man bara stoppar i sig en massa utan att egentligen ha känns smaken på det och då kan man fråga sig vad meningen var med det."

Fick detta svar på ett forum när jag funderade på hur jag skulle göra med mitt sockerbegär.
Tycker särskilt sista stycket är värt att fundera på lite extra för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar