onsdag 16 september 2009

Blev bjuden på lunch idag...

...och det var så gott så jag tänkte dela med mig av receptet här.

Festlig fisk med krämig spenat
4 port - 6,5 points/port.


600 g vit fiskfilé
1 tsk salt
2 lagerblad
5 hela vit- eller svartpepparkorn

1 dl belugalinser

Spenatsås:
1 gul lök
1 msk smör
2 dl Arla Köket® crème fraiche (jag har räknat på 15%ig)
1 dl vatten
1 msk konc fiskfond
1 krm salt
1 krm svartpeppar
100 g färsk babyspenat
1 citron

Gör så här:
Skölj och koka linserna enligt anvisning på förpackningen. Skala och finhacka löken till såsen. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt crème fraiche, vatten och fiskfond. Koka utan lock 5 min. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt spenaten strax innan servering. Skär fisken i portionsbitar och lägg dem i en traktörpanna eller kastrull. Häll på vatten så att det precis täcker fisken. Tillsätt salt, lagerblad och pepparkorn. Låt sjuda ca 5 min under lock tills fisken är färdig. Servera fisken med spenatsås, linser, kokt potatis och citronklyftor.

Glöm inte att lägga till extra points för potatisen!

Receptet är från www.arla.se

----------------------------------------------------------------------------

Eftersom jag inte hade en aning om vad belugalinser är så googlade jag lite....

"Belugalinser
...är gnistrande svarta linser som liknar rysk belugakaviar. Fasta och fina som bas i en ljummen sallad med pilgrimsmusslor eller kokta i buljong till sejfilén.
HÄLSOMOTIV
Vackra linser som både är protein- och fiberrika samt fettsnåla.
VÄRT ATT VETA
Beluga är en lyxig lins som ofta jämförs och kallas för linsernas ryska kaviar, då både dess färg och form påminner om den exklusiva produkten."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar