måndag 21 september 2009

Bukplastik

Ja, jag har bestämt mig.
Idag ska jag ringa till min husläkare och boka en tid. Jag vill göra en bukplastik.
I samma takt som jag gått ner i vikt så har jag insett att jag inte kommer bli av med allt överflödigt skinn på magen.
När det gäller magen så känner jag mig fortfarande precis lika fet som tidigare. Skillnaden är egentligen bara att magen "ramlat ner" eftersom det inte längre fylls ut med fett. Skinnet är i princip lika stort som innan....
Jag har köpt en rejäl sportbh som jag har när jag tränar för att inte mina tuttar ska hoppa runt, men magen? Ibland gör det skitont när jag ska göra hopp på gympan. Jag kan ju inte gärna ha korsett eller gördel när jag gympar för då blir jag ju orörlig pga det....

Har googlat en del och har läst lite olika kriterier där en bukplastik "godkänns" i olika landsting. Och det verkar inte helt omöjligt att kunna få det klassat som "medicinskt" och att landstinget går in o betalar.
Jag har läst på lite olika forum och häpnat, blivit vettskrämd men oxå blivit motiverad.
I nått landsting så får man ha BMI 27 för att göra en op. Det skulle innebära att jag har ca7kg kvar att gå ner (85kg). Mitt mål är 75-80kg (tror jag), det är ett BMI på 24-25.

Är det någon läsare här som gjort bukplastik som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Genom landstinget eller bekostat det själv?
Kriterier för att få en op?
Maila mig! anneli68 (a) gmail.com

Känns skönt att ha kommit fram till ett beslut. Jag är livrädd, men om jag ska kunna trivas i min kropp nångång i mitt liv så tror jag en op krävs.....ytligt? Njae, i första hand så vill jag inte göra op för att det ska vara snyggt. Jag vill göra en op för att slippa allt löst skinn som fladdrar runt på kroppen och hindrar mig från att vara rörlig.

1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg du har! Jag har inte hunnit med att läsa allt ännu. Har du sett Jennys blogg? Hon bloggade förra året om sin bukplastik.
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.3084622
    Hoppas att länkningen fungerade annars kan du gå in på min blogg, jag hat henne i länk listan
    www.undermiastrappa.blogg.se
    Jag har oxå kört vv och prövar lite olika metoder. Just nu pulvrar jag. Väntar som sagt på remissvar från plastik.
    Hälsningar Mamma Mia / Vera

    SvaraRadera