lördag 17 oktober 2009

Grekiska zucchiniplättar

Jag hade en liten bit zucchini kvar i kylen och funderade på vad jag skulle göra med den...

Letade på lite receptsidor och hittade detta.

Grekiska zucchiniplättar
Ingredienser

Portioner: 1

100 g
zucchini (ca 5 cm av en normalstor)
1 msk vetemjöl (0,5 points)

1 krm salt

1 ägg (2 points)

färdig tzatziki (? points - en liten klick max 1 points kanske om man gör på lätt yoghurt?))

Tillagningstid: Max 20 min
Svårighetsgrad: Medel


Gör så här

Riv zucchinin grovt. Blanda det rivna med vetemjöl och salt i en skål. Vispa upp ägget lite lätt i en djup tallrik. Tillsätt ägget till smeten och blanda. Stek plättar av smeten. Ät plättarna med färdig tzatziki.


Tips!
Passar som mellanmål och matsäck.
Källa: www.ica.se


Jag hade inte grejer hemma så jag kunde göra tzatziki, men jag tyckte det var helt ok ändå. Men en klick tzatziki gör nog susen. Lite lagom som mellanmål nu i höstrusket när det kan vara gott med nått varmt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar