lördag 14 augusti 2010

Operationsfunderingar

Jag har så länge jag kan minnas ALLTID haft komplex för min mage. Även när jag var ung och inte hade så mycket övervikt så hade jag en stor mage. Stor och fläskig.
Och i samma takt som överviktkilona kom smygande + två graviditeter så har magen blivit ENORM.
Efter alla år av övervikt och "misshandel" av min kropp så har det satt sina spår. Både psykiskt och fysiskt.
Psykiskt i form av dåligt självförtroende, dålig självkänsla och depression. Fysiskt i form av en stor kropp OCH mage som inte orkat röra på sig. En stor kropp som jag aldrig trivts i, men inte orkat/kunnat göra nått åt... Magen har alltid varit värst...

Nu har jag gått ner ca35kg och jag har fått tillbaka en del självförtroende och självkänsla. Jag styrketränar och motionerar. Depressionen är som bortblåst. Jag har börjat LEVA. En underbar känsla...

Men....magen är kvar. Sitter den sista biten av bättre självkänsla i magen? Kanske, kanske inte.
Det är hur som helst ett jättekomplex fortfarande och jag sitter här o fantiserar om hur "livet efter magen" kommer se ut.
Jag minns inte hur det är med en platt mage. Vet inte ens om jag nånsin haft det? Hur är det att ta på sig ett par snygga jeans utan att maghänget kläms ihop i byxlinningen och det blir svettigt under o kliar...
Hur känns det att kunna hoppa o skutta med löst sittande kläder utan att man måste hålla i magen för att det inte ska göra ont?
Hur kommer det kännas att sitta här i soffan och slippa ha magen i knät?
Overkligt....en dröm? Ja, det känns så. Men det ska bli så spännande att få reda på hur det känns...

Kommer jag bli lyckligare då? Nej, det tror jag inte. Min lycka sitter inte i magen. Jag är redan lycklig. Jag mår bra. Men jag kommer aldrig nånsin trivas med min kropp med den här magen.
Jag är inte ute efter en "perfekt kropp"(hehe, det skulle bli DYYYRT). Jag har andra skavanker som satt sina spår efter år av övervikt, men det är inget jag mår dåligt över. Visst är det sladdrigt o jag har lite för stor kostym och huden blir ju inte direkt spänstigare med åren.. När det gäller magen handlar det inte bara om utseendet(psykiskt) utan även om fysiska hinder.

Det ska bli såååå spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar