tisdag 16 oktober 2012

Bukplastik

I mars 2010 var jag på bedömning för att kolla om jag uppfyllde deras krav för att göra en bukplastik. Jag blev lovad en bukplastik och sattes upp på kö.
Det fanns ett problem, jag vägde 2kg för mycket. Men jag lovade dyrt o heligt att jag skulle gå ner dom snabbt.
I november 2010 fick jag ett telefonsamtal från plastikkirurgen och jag hade fått en operationstid i december. Problemet var att jag vägde 4kg för mycket och operationen ställdes in. Jag försökte lirka, böna o be att jag nog skulle hinna med att gå ner de där fyra kilona fram till operation, men hon var stenhård. Nepp, ingen operation!
Jag fick snällt göra om proceduren...

En annan plastikkirurg ringde tillbaka till mig straxt efter och påpekade för mig att eftersom jag opererats för navelbråck så kunde det ställa till problem. Ökar risk för inflammation osv... Orosmoln, rädlsa började gro i huvet på mig....

Ja, sen har tiden gått... Pinsamt. Det är något jag så väldigt gärna vill göra. Jag HATAR mitt fluff på magen. Men lika förbannat så har jag inte tagit tag i vikten?
Varför?
Jag har funderat en hel del på det. Jag vet inte om jag har facit, men med kanske på hur mycket jag egentligen vill få bort magen så borde jag gått ner dessa kilon för längesen. Men nånting skrämmer mig. Tror jag.
Rädsla för att det inte ska gå att göra en operation?
Rädsla för smärta?
Rädsla för att nånting ska gå fel?
Rädsla för narkos?
Rädsla för hur jag ska reagera utan fluff?

Rädslor!!
Men det hjälper ju inte långt. Så nu när jag jag nått ner till deras krav på max 82kg (vägde ju 81,7kg i fredags) så ringde jag till dom idag.
Tyvärr så hade plastikkirurgen skrivit i mina journaler att jag skulle höra av mig igen när jag vägde under 80kg! Jag minns att det är mina egna ord nu när hon sa det (det är ju fortfarande mitt mål).
Men jag ifrågasatte det och tyckte jag kunde få ställa mig i kö ändå när jag ändå hade dom på tråden. Deras egna krav är ju trots allt 82kg, så det måste väl vara det som räknas?? Det kommer ju ta minst 3 månader innan det är dags för operation, OM den blir av. Och då räknar jag efter att jag varit på en ny bedömning som troligen tar minst en månad innan jag får komma dit.
Hur som helst, hon var tvungen att prata med läkaren och återkomma....
Förstår henne, men suck ändå....

Ikväll ska jag maila en privat plastikkirurg och se till att jag får komma till en bedömning även där. Bara för att ha nått att jämföra med.
Eftersom jag inte är säker på att landstinget vill göra en STOR bukplastik på mig så hoppas jag på att en privat kan göra det. Eftersom den jag var på bedömning hos första gången sa att det går bara man är försiktig, så kan det ju inte vara omöjligt...

Ja, det är mycket tankar och funderingar och jag känner att jag skriver rörigt o osammanhängande.... =/
Men på nått sätt måste jag bli av med fluffet....
Håll tummarna för att det kommer funka!!

1 kommentar: