söndag 29 november 2009

Bulgur med tomat och ruccola & pepparkaksbak

Idag skulle jag och min son åka iväg till min mamma och baka pepparkakor och pepparkakshus. Min systerdotter Ebba skulle hjälpa till oxå!

Jag gjorde en Bulgursallad som jag tog med mig som vi kunde äta innan vi kom igång på allvar med pepparkakorna.
Jättegott!


Ebba hjälper till att baka

och min son hjälper till lite när det behövs


Bulgur med tomat och ruccola
Skölj en halv förpackning med ruccolasallad. Ta bort alltför långa kvistar. Hacka en gul lök och en röd tomat. Blanda ruccola, lök och tomater i en skål. Tillsätt 150g fetaost (10%), 1dl hackade oliver, 2msk olivolja, några droppar citron, salt och peppar. Rör om. Blanda tomatröran med 4 portioner kokt bulgur.

Receptet hittade jag i en gammal veckotidning. Där stod det att man skulle ha couscous men det hade jag ingen hemma. Sen uteslöt jag oliver eftersom jag inte är så förtjust i detta. Uteslöt även olivolja.
Points:
Bulgur 4 port (360g/3dl okokt) - 15 points
Fetaostt 10% 150g - 6 points
Lägg till points för oliver och olivolja om du använder det.
Per port: 5,25 points

....och jag har ätit alldeles för mycket pepparkaksdeg idag så får vi får väl se hur det går på onsdagsvägningen. Det åkte även ner lite andra karameller som fanns hemma hos mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar